Ruokatrendit näkyvät ravintoloissa

Jokainen on varmaan nykyisin tietoinen siitä, että aina aika-ajoin esillä on erilaisia ruokatrendejä. Ne vaikuttavat väistämättä myös ravintolamaailmaan. Uusimpina juttuina voidaan mainita esimerkiksi poke bowlit ja sushi. Joskus se, mitä löydämme lautaseltamme, kuvaa myös sitä mitä ympärillämme tapahtuu. Ravintoloiden tarjonnassa näkyy esimerkiksi kasvisruokailun kasvanut merkitys ja puhtaat raaka-aineet. Myös painonhallinta ja muu terveellisuus kiinnostaa ravintolaruoankin osalta. Huomiota on kiinnittänyt myös niin sanottu lehtikaalitrendi, kun erilaisissa ruoka-annoksissa sekä myös suomalaisissa kodeissa alettiin nähdä kasvavassa määrin juuri lehtikaalia. Avokado pasta ei ehkä päätynyt ravintoiloiden ruokalistoille saakka, mutta suomalaisissa kodeissa sitä kokkailtiin sitäkin enemmän. Lisäksi joskus käy niin, että esimerkiksi huippukokkipiireissä innostutaan jostakin tietystä raaka-aineesta tai mausteesta. Sitten sitä alkaa näkymään ravintoloiden ruoka-annoksissa yhä enemmän. Mausta saattaa päättyä jopa pikaruokaloiden listoille saakka. Suurimmat trendit ovat tullet jopa jäädäkseen, mutta yleensä ruokatrendit kuitenkin vaihtelevat muutaman vuoden välein. Ravintoiloissa näkyy kuitenkin muutkin kuin vain ruokatrendit. Myös muoti vaikuttaa esimerkiksi sisustuksen osalta – kannattaa huomata, että sisustus on itse asiassa oleellinen osa ravintolakokemusta, joten myös sillä on merkitystä. Jokainen haluaa elämyksiä, ja ravintolat ovat yksi tärkeimmistä elämyksien tarjoajista.

Ruokatrendit ovat kasvussa

Jotkut ruokatrendit syntyvät tarkoituksella, ja jotkut suorastaan vahingossa. Jotkut trendit saattavat olla keittiömestareiden käsissä, ja levitä jopa maailmanlaajuisiksi. Kuuluisana esimerkkinä toimii esimerkiksi yhdysvaltalaisen leipurin kehittämän croissantin ja donitsin yhdistelmä. Jossain vaiheessa mentiin jopa niinkin pitkälle, että tätä herkkua jouduttiin jonottamaan. Niin sanotun Cronutin voittokulkua ei mitenkään voinut estää. Joskus ruokatrendit lähtevät siis liikkeelle hyvinkin yksinkertaisesta ideasta, kun taas toisinaan taustalla voi olla esimerkiksi terveystietoisuus, kuten vaikkapa lehtikaalin kohdalla. Toisaalta, kuka olisi vielä 10 vuotta sitten arvannut, että avokadopastasta tulee todellinen hitti.

Jotkut yrittävät ravintola-alalla myös ennustaa seuraavia mahdollisia ruokatrendejä. Joskus ei tarvitse muuta kuin seurata, mitä ympärillä tapahtuu tai miettiä vaikkapa menneiden vuosikymmenten trendejä – usein trendit nousevat nimittäin jossakin vaiheessa uudelleen pinnalle, tämä ei ole ollenkaan epätavallista. Trendit ovat nimittäin luonteeltaan syklisiä. Se mikä joskus oli suosioissa, nousee yleensä jossakin vaiheessa uudelleen pintaan. Vaihtelua voi esiintyä esimerkiksi leivän kohdalla – toisinaan pinnalla on viljattomuus ja toisinaan leipä on todellinen hittutuote. Toisaalta vaikka esimerkiksi ravintoloissa tuore leipä on aina kova juttu, on leivän kokonaiskulutus Suomessa vähentynyt.

Ravintolat joutuvat kuitenkin ainakin jollakin tavalla vastaamaan trendeihin. Esimerkiksi kasvava gluuteenittomuuden trendi on aiheuttanut sen, että ravintoiloissa gluteenittomille annoksille on yhä enemmän kysyntää. Aivan lähitulevaisuudessa voidaan olettaa ihmisiä kiinnostavan yhä enemmän aito ja puhdas ruoka, ja ylimääräisen kikkailun voi unohtaa ainakin Suomessa. Puhdas, rehellinen ja terveellinen ruoka kiinnostaa, ja ehkä hieman erikoisemmat trendit siirtyvät ainakin hetkeksi aikaan sivuun. Toisaalta myös kasvisruoka ja erilaiset lihankorvikkeet kasvattavat edelleen suosiotaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *