Ravintolassa käyminen on monelle suomalaiselle luksusta arjen keskellä. Oli kyseessä sitten ensitreffit, tai hääpäivä, suomalaiset suuntaavat usein juurikin ravintolaan kumppaninsa vaikuttamiseksi. On olemassa kuitenkin yksi asia, joka saattaa heittää kauniin ajatuksen aivan päälaelleen, nimittäin huono palvelu! Kun palvelu on kehnoa, voi koko ilta olla pilalla. Onneksi palvelun laatuun on mahdollista vaikuttaa muutamalla simppelillä kikalla, jonka ravintola-alan ammattilaiset paljastavat tässä artikkelissa. Lue siis tästä artikkelista keinoja paremman palvelun saamiseksi ravintolassa!
[IMAGE=fxUga1fL7bFT.jpg]
Vinkki 1 – Ole kohtelias asiakaspalvelijallesi, niin hän on kohtelias sinulle
[IMAGE=dX8pFddh9hOq.jpg]
Kaikkein ensimmäinen neuvo lienee samalla myös kaikista helpoin niin ravintolassa, puutavara kaupoilla, huoltoasemilla, kampaajilla ja muissakin asiakaspalvelutilanteissa – sekä myös ihan arkielämässä. Sama neuvo on kulkenut sukupolvelta toiselle, ja löytyypä se jopa Raamatustakin. Neuvo kuuluu näin: kohtele toisia niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan.
[IMAGE=cU8rVze9YzeN.jpg]
Vaikka asiakaspalvelijan on oltava mukava sinulle kaikissa tilanteissa, saatat nähä huomattavan eron asiakaspalvelun laadussa, kun kohtelet asiakaspalvelijaa ystävällisesti, tervehdit, hymyilet ja kiität. Kauniit teot eivät jää koskaan huomaamatta, eivät varsinkaan asiakaspalvelijalta. Hyvässä lykyssä karma antaa takaisin jopa saman tien, ja saatat saada asiakaspalvelijalta alennusta ravintolan laskusta, tai jopa ilmaisen jälkiruoan.
Vinkki 2 – Vältä ruuhka-ajat etukäteisellä tiedonhaulla
Mikään ei ole turhauttavampaa kuin ruuhka-aika. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mikäli se on sinusta ärsyttävää, niin se todennäköisesti on asiakaspalvelijasta tuplasti ärsyttävämpää, sillä hän joutuu paitsi tekemään suuria määriä töitä, myös kuuntelemaan ainaista valitusta. Jos et siis jaksa odottaa ruokaasi, tarkasta ravintolan ruuhka-ajat etukäteen ravintolan nettisivuilta tai muista hakupalveluista.
Vinkki 3 – Anna tarkat tiedot tilaukseesi
Jos tiedostat olevasi valikoiva syöjä, anna asiakaspalvelijalle mahdollisiman tarkat toiveet annoksestasi, jotta se saadaan kerralla oikein. Mikään ei ärsytä ravintolan työntekijää enemmän kuin syömäkelpoisen ruoan haaskaus ja täydellisen annoksen vieminen takaisin keittiöön siksi, kun kukaan ei voinut ennustaa sinun inhoavan kukkakaalia. Nyrkkisäännöksi kannattaa ottaa se, että antaa mieluummin liikaa informaatiota esimerkiksi allergioista kuin liian vähän. Näin annoksesta saadaan helposti sinulle sopiva ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vinkki 4 – tutki menu etukäteen ja tunne varasi
Ennen kuin tulet pää kolmantena jalkana ravintolan ovista sisään ja istut alas odottelemaan menun saamista, voit helposti tutustua menuun jo kotona, vaikkapa edeltävänä päivänä. Suurin osa ravintoloista omaa nettisivut, joista usein löytyy myös sähköinen menu hintoineen. Näin voit valikoida jo etukäteen tilauksesi sekä varata mukaan riittävästi rahaa. Näin vältyt myös ruuhkilta ja turhalta odottelulta sillä välin kun olet miettimässä mitä tilaat. Lisäksi hintojen tutkiminen etukäteen on kannattavaa siksi, ettei ravintolan hintataso tule yllätyksenä vasta kohteessa. Mikään ei ole niin noloa kuin se, ettei sinulle yllättäin olekaan tarpeeksi rahaa annokseesi ja lisäksi se aiheuttaa harmaita hiuksia myös asiakaspalveljallesi.
Bonusvinkki: haluatko ikimuistoisen ravintolaillallisen? Kokeile shitty dinneriä!
Haluatko kokea sellaiset treffit, joissa mikään muu ei voisi enää mennä pahemmin pieleen? Nyt se on mahdollista! Yllätä kumppanisi viemällä tämä joidenkin ravintoloiden tarjoamalle erityiselle shitty dinnerille, jossa kirjaimellisesti kaikki menee päin mäntyä. Älä kuitenkaan paljasta, mistä on kyse. Varoitus: ei välttämättä paras idea ensitreffeille!