Ravintolan sisustus voi ratkaista asiakkaan mielipiteen

Ravintolaan mennään ensisijaisesti nauttimaan hyvästä ruuasta, mutta ravintolaelämys on paljon muutakin kuin pelkkä herkullinen ruoka-annos. Vaikka ravintolassa tarjottava ruoka olisi hyvinkin maittavaa, ei se välttämättä riitä, jos ravintola on ympäristöltään sellainen, ettei asiakas viihdy siellä yhtään sen pidempään kuin on pakko. Monen muun osa-alueen ohella myös ravintolan sisustus on seikka, johon on syytä kiinnittää huomiota asiakkaiden houkuttelemiseksi ja viihtymiseksi.

Ravintolan sisustus vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen

Mikäli ravintolaan onnistutaan loihtimaan tunnelmaa ja viihtyisyyttä, on monin verroin todennäköisempää, että asiakkaat palaavat sinne uudemmankin kerran. Siinäkin tapauksessa että ruoka on vain keskinkertaista, saattaa viihtyisä ravintola houkutella paikalle asiakkaita nauttimaan mukavasta tunnelmasta kerta toisensa jälkeen hyvässä seurassa, joka tietää tietysti ravintolalle liiketoiminnan jatkuvuutta.

Tyylikäs tai muuten viihtyisäksi sisustettu ravintola vaikuttaa asiakkaiden mielipiteisiin ja käyttäytymiseen enemmän kuin uskoisikaan. Sen avulla on mahdollista saada asiakkaat tilaamaan enemmän, syömään ja juomaan enemmän, viihtymään ravintolassa pidemmän aikaa – tai täysin päinvastoin. Ei ole sattumaa, ettei pikaruokaravintoloissa ole yleensä mukavia sohvia tai hämärää valaistusta, sillä niiden kirkkaan valaistuksen ja hälyisän tunnelman on tarkoituskin saada asiakkaat viihtymään vain ruokailuun tarvittavan ajan.

Viihtyisän ravintolan voi toteuttaa pienilläkin yksityiskohdilla

Monella ravintolan pyörittämisestä haaveilevalla saattaa olla käsityksenä se, että ravintolan sisustaminen vaatii suuria sijoituksia. On totta, että perusteellinen remontointi saattaa joissain tapauksissa olla tarpeen, mutta se ei ole aina välttämätöntä. Jo pienillä tuunauksilla ja yksityiskohdilla vanhatkin ravintolatilat saavat nopeasti aivan uudenlaista ilmettä. Jo seinien maalaus ja persoonallisten yksityiskohtien ripustaminen seinälle voi saada aikaan ihmeitä. Muun muassa BGA tarjoaa valikoimissaan erilaisia julisteita ja muita sisustustuotteita, joista monet sopivat erinomaisesti myös ravintolatiloihin. Kauniit tabletit tai pöytäliinat jäävät harvoin ruokailijoilta huomaamatta, sillä pöydän ääressä niihin tulee pakostakin kiinnitettyä huomiota.

Mikäli käytössä on suurempikin budjetti, voi ravintolaan toki kehittää aivan erityisen konseptin. Klassiset 50-luvun amerikkalaiset dinerit, elegantit ranskalaistyyppiset bistrot ja minimalistiset japanilaiset ruokailutilat ovat olleet suosittuja jo monen vuoden ajan, sillä ne tarjoavat kävijöille virkistävää vaihtelua siihen, missä omassa kodissa ollaan yleensä totuttu. Ravintolaan suunnataankin maittavan ruuan lisäksi myös sen tarjoaman tunnelman ja elämyksen vuoksi.

Vaikka sisustuksella onkin suuri merkitys ravintolan menestyksen kannalta, ei kuitenkaan kannata ajatella, että ainoastaan kokonaisvaltaisesti toteutettu sisustus on ainoa keino houkutella asiakkaita. Loppujen lopuksi suurimmalle osalle asiakkaita riittää se, että hyvästä ruuasta pääsee nauttimaan siistissä, puhtaassa ja sopivan tunnelmallisessa ympäristössä, tarkoitti se yksittäisen ravintolan kohdalla mitä hyvänsä.